بازدید: 3

اندیشمندی آزادی‌خواه و استکبارستیز؛ توصیف الجزیره از استاد شریعتی

منبع : خبرگزاری ایکنا کد خبر: 1856759
گروه بین‌الملل ـ استاد علی شریعتی با تکیه بر شیوه خاص خود توانست با جوانان ارتباط برقرار کند و آن‌ها را با فهم جدیدی از اسلام آشنا کند و در واقع، استکباسیزی، اصلاح‌گری، حق‌طلبی، آزادی‌خواهی و دفاع از حقوق مظلومین از ویژگی‌های شخصیتی این روشنفکر دینی بود.
اندیشمندی آزادی خواه و استکبارستیز؛ توصیف الجزیره از استاد شریعتی
به گزارش ایکنا؛ شبکه ماهواره ای الجزیره در گزارشی به بررسی زندگینامه، افکار و اندیشه های استاد علی شریعتی و تحصیلات علمی و آکادمیک وی پرداخته است.
 
در گزارش الجزیره آمده؛ «علی شریعتی»، نویسنده و متفکر تحلیل گرایی بود که در سال 1933 میلادی در روستای «کاهک» از توابع شهرستان «سبزوار» در استان خراسان رضوی متولد شد. وی در خانواده ای مذهبی و دانشمند بزرگ شد. علی شریعتی از پدر خود «محمدتقی شریعتی» که به تلاش های تجدد گرای دینی مشهور بود، تأثیر فراوان گرفت.
 
«محمدتقی شریعتی» همچنین به مخالف با سنت ها، آیین ها و خطابه های خرافی برخاست، سنت هایی که در آن زمان مذهب شیعه را غرق در خود کرده بود. علی شریعتی شعله ای از آتش این تلاش ها را دریافت کرد. لذا تبدیل به دانش آموخته ای  فعال، با نشاط، جسور و مخالف سرسخت سنت های آویخته به دین شد. 
 
علی شریعتی علی رغم سن کمی که داشت به جبهه ملی گرای جوانان پیوست. این جبهه به ریاست «محمد مصدق» که در سال 1950 میلادی نخست وزیر ایران بود. اداره می شد، دستورالعمل های مصدق در سال 1953 در خصوص ملی سازی شرکت نفت باعث برکناری و حبس وی به مدت سه سال توسط شاه شد. سقوط مصدق، فشار نیروهای نظامی و سلب آزادی عمومی باعث شعله ورشدن گرایش انقلابی شریعتی شد. لذا وی به جنبش مقاومت ملی پیوست که این جنبش نیز به تأثیر از مصدق بود. این جنبش کاملا سرکوب شد و شریعتی نیز برای مدت 6 ماه در سال 1958  میلادی در زندان حبس شد. این در حالی است که هنوز او از دانشکده ادبیات دانشگاه مشهد فارغ التحصیل نشده بود.

 شوق به تحقق عدالت و آزادی

«خنجر حمیه»، پژوهشگر لبنانی در گفت وگو با الجزیره، درباره شخصیت علی شریعتی می گوید: «موضع شریعتی نسبت به رژیم وقت، یک موضع سیاسی صرف نبود، موضعی که ممکن باشد انسان را غرق در خود کند و بعضا احترام و شخصیت او را زیر سؤال برد و دایره آزادی انسان را تنگ کرده و اجازه بسیاری از عملکردها را از وی سلب کند. شوق علی شریعتی به عدالت و برپایی آزادی همان چیزی بود که می تواند پایه اصلی هر جامعه موفقی نیز در نظر گرفته شود».
اندیشمندی آزادی خواه و استکبارستیز؛ توصیف الجزیره از استاد شریعتی
دکتر علی شریعتی
 
وی در بخش دیگری از سخنان خود به تبعید شریعتی به یک مدرسه دورافتاده در خراسان اشاره کرده و گفت: «شریعتی این امر را پذیرفت چرا که معتقد بود که جنبش اصلاح گری همانطور که در دانشگاه و حسینیه ارشاد قابل اجرا است، در یک روستای دورافتاده که مردم آن دارای فرهنگی بسیار ساده هستند، نیز قابل اجراست و می توان سطح آگاهی آنان را ارتقا داد. در آن زمان تعدادی از مسئولان استان خراسان اعتراض خود را به گوش مقامات در تهران رساندند، با این حال پس از مدتی به تهران بازگشت داده شد تا این بار کاملا تحت نظر باشد».   
 
بازگشت شریعتی به پایتخت ایران (تهران) باعث گسترش دایره فعالیت وی شد، چرا که حسینیه ارشاد را به عنوان یک مکان فرهنگی و دینی پایگاه خود قرار داد. از این رو شریعتی تمام فعالیت های خود را در این حسینیه متمرکز کرد و سخنرانی های اجتماعی، سیاسی، و دینی خود را در این مکان ارائه نمود که این سخنرانی ها بعدها به صورت مکتوب منتشر شد.
 
حسینیه ارشاد در تهران برای علی شریعتی یک پایگاه مناسب برای پرورش فکر و اعتقاد جوانان بود. جوانانی که در آن برهه گرفتار جریانات فکری مختلفی شده بودند که از منظر وی با آن جامعه همخوانی نداشت. علی شریعتی توانست با تکیه بر شیوه بیان خاص خود، با جوانان ارتباط بر قرار کند و آنان را با فهم جدیدی از اسلام آشنا سازد.
 
آگاهی بخشی به مردم
 
خنجر حمیه در این باره می گوید: «سخنرانی شریعتی مستقیما آگاهی مردم را هدف قرار می داد، حتی اگر این مردم آموزش دیده و دارای فرهنگ بالایی نبوده باشند. این به این دلیل است که هدف شریعتی تصاحب یک جایگاه سیاسی نبود، بلکه هدف وی، آگاهی بخشیدن و به حرکت در آوردن اراده مردم بود و تمامی اینها تنها از طریق کلام صورت می گرفت».

شریعتی در دوران دانشجویی خود در دانشکده ادبیات، «اتحادیه دانشجویان مسلمان» را تشکیل داد و پس از فارغ التحصیلی شغل معلمی را انتخاب کرد تا از این طریق بتواند با بسیاری از اقشار جامعه در ارتباط نزدیک قرار بگیرد. وی تلاش می کرد تا توجه مردم را به مسائلی همچون عدالت و آزادی جلب کند. فعالیت های شریعتی باعث ناراحتی مقامات شد و لذا آنان با دادن یک بورس تحصیلی وی را در سال 1960 میلادی به دانشگاه سوربن فرانسه فرستادند. در این مرحله یکی از پربارترین مراحل زندگی شریعتی رقم خورد.
 
علی شریعتی در فرانسه ارتباط نزدیکی با جنبش های ضد استعماری برقرار کرد، جنبش هایی که پاریس در آن برهه زمانی به فراوانی شاهد آن بود. وی به جبهه ملی آزادسازی الجزائر پیوست و دانشجویان ایرانی را برای تمرین نظامی در پایگاه های انقلابیون الجزائر دعوت کرد. پس از آن جنبش آزادی ایران را به همراه جمعی از دانشجویان تشکیل داد. وی همچنین در یکی از تظاهرات ها با جنبش «پاتریس لومومبا»(رهبر استقلال کنگو از استعمار بلژیک) همراهی کرد.
 
آزادی خواهی و حق طلبی
 
«محبوب عبدالسلام»، اندیشمند و متخصص سودانی و استاد متخصص در مطالعات اسلامی نیز در گفت و گو با شبکه ماهواره ای الجزیره درباره شریعتی می گوید: «در آن زمان، جهان سوم تماماً از آزادی طلبی به دور بود، در حالی که ایران در یک درگیری شدیدی با رژیم شاه به سر می برد. در این زمان تمدن غرب بر هر آنچه که تمدن انسانی بود سلطه یافت. تجزیه و تحلیل این سلطه امپریالیستی نزد علی شریعتی کاملا روشن و واضح بود. لذا نمی توان انتظاری جز جنبش و انقلاب از همچون شخصیتی داشت. شریعتی تمامی این فضای دهه شصت میلادی در آن زمان را تنفس کرد و در حالی که در ارتباط بسیار نزدیکی از مظلومان آن برهه قرار گرفته بود آنان را به آزادی خواهی و برپایی اسلام ناب تشویق می کرد. این مظلومان نه تنها مظلومان حیطه اقتصاد بلکه مظلومان حوزه فکر و روان نیز بودند».
اندیشمندی آزادی خواه و استکبارستیز؛ توصیف الجزیره از استاد شریعتیمحبوب عبدالسلام، اندیشمند و متخصص سودانی
 
موضع علی شریعتی در خصوص استعمار، موضعی بسیار جدی و سرسختی بود. وی اگرچه در اروپا تحصیل کرد و از مشارب فکری این فضا تأثیر گرفت، اما غرب را به دلیل گرایش استعماری آن و رغبتش برای سیطره بر ملت های فقیر و سلب حق انتخاب آنان، نکوهش می کرد. 

شریعتی پش از دریافت مدرک دکترای خود در رشته جامعه شناسی و تاریخ اسلام در دانشگاه سوربن پاریس، عزم بازگشت به ایران کرد. اما قبل از ورود به ایران دستگیر شد و مدتی به زندان افتاد. پس از آزادی از زندان به سال 1966 میلادی در دانشگاه مشهد تدریس خود را آغاز کرد، اما این فعالیت نیز کاملا تحت نظر رژیم وقت بود.
 
سيد محمدحسن الامین، عالم شیعی لبنانی نیز در گفت وگو با الجزیره درباره شریعتی می گوید: «مشاهده می کنیم که بسیاری از اندیشمندان علی رغم آن که اندیشه هایی بسیار عالی و نابی در سر دارند، اما آن را بروز نمی دهند و این به دلیل ترس از سلطه وقت یا غوغای مردم است. در حالی که علی شریعتی نه از سلطه می ترسید نه از غوغا. وی بر آن بود که صاحب رسالت است و این رسالت را تحت هر شرایطی باید ادا کند ولو اینکه او را به سخت ترین سرنوشت ها دچار کند».
اندیشمندی آزادی خواه و استکبارستیز؛ توصیف الجزیره از استاد شریعتیسيد محمدحسن الامین، عالم شیعی لبنانی
 
در پایان گزارش الجزیره آمده که علی شریعتی از نظر فکری با سه جبهه مواجه بود که جبهه نخست «استبداد سیاسی مورد حمایت نظام سرمایه داری» بود و  «چپ فرصت طلبی» و «ارتجاع دینی» جبهه دوم و سومی بود که شریعتی با آن مواجه بود.
 
این متفکر و روشنفکر درنی بر آن بود که اسلام ناب و انقلابی را جایگزین این جبهه های سه گانه سازد. از این رو اندیشه های وی، خواب سنگین سنت گراها و مقامات حکومتی را آشفت، به نحوی که در آن واحد، با امواج متناقضی از انتقادات مواجه می شد. 
 
ترجمه و تنظیم: سید حسین حسینی
 
انتهای پیام

اندیشمندی آزادی‌خواه و استکبارستیز؛ توصیف الجزیره از استاد شریعتی
:
امتیاز : 3.9 تعداد رای : 14

گزارش ها

درخواست نمایندگان برای تهیه گزارشی درباره الکترونیکی شدن دولت در کمیسیون صنایع بررسی شد

درخواست نمایندگان برای تهیه گزارشی درباره الکترونیکی شدن دولت در کمیسیون صنایع بررسی شد

اخذ وجه نقد در ایستگاه بی‌آر‌تی ممنوع است/ شهروندان تخلفات را گزارش دهند

اخذ وجه نقد در ایستگاه بی‌آر‌تی ممنوع است/ شهروندان تخلفات را گزارش دهند

انتشار گزارش تفصیلی خرید کتاب در سال ۹۷

انتشار گزارش تفصیلی خرید کتاب در سال ۹۷

پویش ملی کنترل فشار خون، بزرگترین بسیج سلامت در دنیا/ ارائه گزارش طرح ملی کنترل فشار خون به سازمان جهانی بهداشت

پویش ملی کنترل فشار خون، بزرگترین بسیج سلامت در دنیا/ ارائه گزارش طرح ملی کنترل فشار خون به سازمان جهانی بهداشت

(تصاویر) گزارش تصویری از بازار پرندگان تهران

(تصاویر) گزارش تصویری از بازار پرندگان تهران

انتشار گزارش تفصیلی خرید کتاب در سال ۹۷

انتشار گزارش تفصیلی خرید کتاب در سال ۹۷

افت مقادیر فروش و گزارشی نه چندان دلچسب از این روغن‌ساز

افت مقادیر فروش و گزارشی نه چندان دلچسب از این روغن‌ساز