آسیاتل

بازدید: 19

عربستان و سودای تسلط بر رسانه‌های غربی

منبع : فرارو کد خبر: 1328958
اگر عربستان و امارات بخواهند این راه طولانی را طی کنند، هزینه‌های زیادی متحمل خواهند شد. مضاف بر این، ماهیت نظام‌های سیاسی این کشورها، فضای زیادی برای پیشرفت یک رسانه محلی در سطح بین المللی فراهم نمی‌کند. در نتیجه، بهترین راه، استفاده از رسانه‌هایی است که در طول سال‌ها توانسته‌اند در سطح جهان جایگاهی برای خود دست و پا کنند.
عربستان و سودای تسلط بر رسانه های غربی

فرارو- عربستان سعودی و امارات، پس از تاسیس رسانه های فرامنطقه ای به زبان های گوناگون بین المللی، سعی می کنند از طریق خرید سهام رسانه های معروف غربی، بر نفوذ خود در افکار عمومی جهان بیفزایند.

به گزارش فرارو، چند روز پیش رسانه های عربستانی از یک تلاش جدید ریاض برای سیطره بر یکی دیگر از رسانه های معروف غربی خبر دادند. روزنامه انگلیسی ایندیپندنت با مجموعه رسانه ای عربستانی گروه سعودی پژوهش و بازاریابی (SRMG) توافقی امضا کرده که به موجب آن با استفاده از برند ایندیپندنت چهار وبسایت خبری جدید به چند زبان فراگیر خاورمیانه ای -عربی، اردو، ترکی و فارسی - راه اندازی خواهد شد.

به گفته ایندیپندنت، هر کدام از این سایت ها، در کنار انتشار محتوای تولید شده توسط روزنامه نگاران SRMG مستقر در لندن، استانبول، اسلام آباد و نیویورک، مقالاتی ترجمه شده از وبسایت اصلی ایندیپدنت هم منتشر خواهند کرد. مالکیت این سایت ها از آن SRMG خواهد بود و توسط این گروه اداره خواهند شد.

این نخستین بار نیست که عربستان تلاش می کند از رسانه های برجسته غربی استفاده کند. همین گروه SRMG در سپتامبر ۲۰۱۷، قراردادی با شبکه آمریکایی بلومبرگ امضا کرد که بر اساس آن، یک شبکه و رادیو تحت عنوان "بلومبرگ العربیه" به همراه یک سایت تاسیس می شود. علاوه بر این، شبکه مزبور، مجله "بلومبرگ بیزنس ویک" را هم به زبان عربی منتشر خواهد کرد.

همانند وبسایت های چندزبانه ایندیپندنت، مالکیت شبکه عربی بلومبرگ در اختیار گروه سعودی خواهد بود.
 
عربستان و سودای تسلط بر رسانه های غربی

تلاش های عربستان برای استفاده از نام و اعتبار رسانه های غربی جدید نیست. روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی که در ۲۹ ژوئن ۱۹۹۲ منتشر کرده به تلاش های قدیمی عربستان در دهه ۱۹۸۰ جهت سیطره بر رسانه های خاورمیانه ‎ای و اروپایی پرداخت و اعلام کرد عربستان در این راه ده ها میلیون دلار هزینه کرده است. در ژوئن ۱۹۹۲، شرکت بریتانیایی مرکز پخش خاورمیانه، که مالک آن ولید الابراهیم، برادر ملک فهد است، خبرگزاری یونایتد پرس اینترنشنال را به قیمت ۳.۹۵ میلیون دلار خریداری کرد.

همزمان با این تلاش ها، سعودی ها رسانه های فرامنطقه ای متعددی به زبان عربی تاسیس یا خردیداری کرده اند که برای میلیون ها مخاطب در کشور های عربی، محتوا تولید می کنند. نکته قابل توجه اینکه این رسانه ها، مانند روزنامه های الحیات، الشرق الاوسط، مجله المجله و الوطن، برای چند دهه در چندین کشور خاورمیانه ای و اروپایی به طور همزمان منتشر می شدند.

سیطره عربستان بر فضای رسانه ای جهان عرب به حدی بود که حتی روزنامه نگاران و روشنفکران برجسته ای، مانند محمد حسنین هیکل، روزنامه نگار سرشناس مصری، از آن انتقاد کردند. هیکل در سال ۱۹۹۲، به نیویورک تایمز گفته بود: " اکنون، در جهان عرب چیزی وجود ندارد که بشود آن را دیالوگ خواند"

هیکل از صعود رسانه ای عربستان انتقاد کرده و گفته "پول نفتی" عربستان، روزنامه نگاری عربی را تضعیف کرده است.

به هر حال، عربستان از دهه ۱۹۹۰ تاکنون، رسانه های زیادی در جهان عرب تاسیس یا خردیداری کرد. سعودی ها پس از تصرف فضای رسانه ای عربی، به سیطره بر رسانه های معروف غربی هم چشم دوختند و در این راه میلیون ها دلار هزینه می کنند. سرمایه گذاری در روزنامه ایندیپندنت، تنها جدیدترین نمونه در این زمینه است. قبل از آن، موارد دیگری هم وجود داشته است.
اما چرا عربستان و متحد نزدیکش امارات، با وجود اینکه چندین رسانه بزرگ به زبان های مختلف دارند، باز هم برای خرید سهام و سرمایه گذاری در رسانه های معروف بین المللی ابراز تمایل می کنند؟

هر رسانه از بدو تاسیس آن تا کسب اعتبار و شهرت، راه دشوار و طولانی طی می کند. سال ها طول می کشد تا یک رسانه بتواند اعتماد مخاطب را جلب کند. بنابراین، اگر عربستان و امارات بخواهند این راه طولانی را طی کنند، هزینه های زیادی متحمل خواهند شد. مضاف بر این، ماهیت نظام های سیاسی این کشورها، فضای زیادی برای پیشرفت یک رسانه محلی در سطح بین المللی فراهم نمی کند. در نتیجه، بهترین راه، استفاده از رسانه هایی است که در طول سال ها توانسته اند در سطح جهان جایگاهی برای خود دست و پا کنند.

چنین اقدامی برای عربستان چند فاید دارد: نخست آنکه محتوای این رسانه ها کنترل می شود. طبق توافق ایندیپندنت و SRMG، مقرر شد که گروه سعودی تقریبا تمام محتوای این چهار وبسایت یادشده را کنترل کند. بنابراین، طبیعی است که روزنامه نگاران وابسته به یک گروه سعودی، از کشور عربستان انتقاد نخواهند کرد. دوم؛ عربستان از طریق اعتبار یک رسانه معروف، علیه رقبای خودش فعالیت خواهد کرد. یکی از سایت های جدید ایندیپندنت به زبان فارسی خواهد بود. بدیهی است که چنین سایتی از خط مشی عربستان سعودی پیروی خواهد کرد.

قبل از عربستان، چنین تجریه هایی هم وجود داشته است. در سال ۲۰۱۲، امارات، نسخه عربی شبکه اسکای نیوز را راه اندازی کرد. اسکای نیوز عربی، که حاصل سرمایه گذاری مشترک شرکت سرمایه گذاری رسانه ای ابوظبی و موسسه بریتانیایی اسکای نیوز بوده، تماما از سیاست های امارات پیروی می کند.

loading...
دانلود نرم افزار

پربازدیدترین اخبار

گزارش ها

گزارشی از روزهای آخر زندگی عزت‌الله انتظامی

گزارشی از روزهای آخر زندگی عزت‌الله انتظامی

جلسه غیرعلنی مجلس برای ارائه گزارشی از وضعیت دفاعی کشور

جلسه غیرعلنی مجلس برای ارائه گزارشی از وضعیت دفاعی کشور

پکن: گزارش پنتاگون در مورد تمرین حمله چین به آمریکا مبتنی بر «حدس و گمان» است و واقعیت ندارد

پکن: گزارش پنتاگون در مورد تمرین حمله چین به آمریکا مبتنی بر «حدس و گمان» است و واقعیت ندارد

تبلیغات

آسیاتک حمایت