آسیاتک

بازدید: 10

جای خالی ورزش در فیلم‌های سینمایی

منبع : عصر ایران کد خبر: 1014746
مسئولان ورزش می‌توانند با ایجاد مشوق‌ها و برقراری ارتباط نزدیک تر با فیلمسازان زمینه‌هایی برای تولید کارهای ورزشی در سینما فراهم کنند.


روزنامه جام جم نوشت: یکی از مهم ترین بی اعتنایی های سینمای ایران به فیلم های ورزشی است؛ هرچقدر سینمای جهان از این ظرفیت بالقوه بخوبی استفاده می کند و فیلم های جذابی می سازد، سینمای ایران حتی رغبتی برای روایت زندگی شخصی و حرفه ای قهرمانان محبوب ورزشی هم از خود نشان نمی دهد.

فیلم های ورزشی اگر خوب ساخته شوند، می توانند نقش مهمی در جذب تماشاگر و فروش در گیشه داشته و در عین حال ضمن معرفی درست ورزش ها و ورزشکاران مختلف (واقعی یا زاییده ذهن نویسنده) در قالبی دراماتیک و داستانگو، در ایجاد انگیزه برای زندگی سالم جوانان و نوجوانان و سوق دادن آنها به ورزش و دوری از معضلات و مسائل ناخوشایند اجتماعی، نقش انکارناپذیری داشته باشند. فیلم های ورزشی همچنین در ذات و ماهیت خود، قهرمان سازی می کنند و تا حدی و به سهم خود، آن کمبود همیشگی «قهرمان» در سینمای ایران را برطرف خواهد کرد.

متاسفانه تعداد فیلم های ورزشی سینمای ایران بسیار اندک است و همان ها هم نتوانسته اند جز فروشی نسبی و جلب توجهی مقطعی، راهی به آثار ماندگار و مرجع برای نسل های مختلف بیابند، اما تماشاگران پیر و جوان، با راکی بالبوآی مشتزن (سیلوستر استالونه) در مجموعه فیلم های «راکی» همذات پنداری کرده اند و هر مشت او بر صورت و بدن رقیبان در رینگ را با لذت به نظاره نشسته اند. قیچی برگردان پله در «فرار به سوی پیروزی» هنوز هم تماشایی است و ما هم همراه تماشاگران هوادار متفقین مستقر در ورزشگاه فریاد شادی سر می دهیم. دل نسل های مختلف با شار زدن ادی (پل نیومن) در «بیلیاردباز» تپیده، حتی اگر بازی را به بشکه مینوسیتا ببازد.

به بهانه یازدهمین جشنواره فیلم های ورزشی که این روزها (25 تا 27 دی) به دبیری سیدمجتبی علوی در سینما فلسطین برگزار می شود، سراغ همین موضوع فقدان فیلم های ورزشی در سینمای ایران یا دست کم تعداد بسیار ناچیز آنها در سینمای داستانی و عدم محبوبیت و ماندگاری آنها رفته ایم.

راه اندازی سینمای ورزشی و قهرمان محور

یوسف کرمی، قهرمان تکواندوی جهان و دارنده مدال المپیک، که تا مدتی قبل فیلم «قهرمانان کوچک» را به عنوان بازیگر بر پرده سینماها داشت، درباره وضعیت نامناسب فیلم های ورزشی در سینمای ایران به جام جم می گوید: وقتی من در فیلم کمدی رزمی «قهرمانان کوچک» (حسین قناعت) بازی می کردم، خیلی از دوستان تماس می گرفتند و می گفتند بازی در سینمای رزمی چطور است؟ من هم به آنها توضیح می دادم و پیشنهاداتی داشتم مبنی بر این که با حضور قهرمان های ورزشی خودمان مثلا آقای هادی ساعی که خیلی واقعی می توانند حرکات ورزشی و رزمی را انجام دهند، فیلم هایی اکشن و قهرمان محور بسازیم و چنین سینمایی را راه اندازی کنیم.

این ورزشکار ادامه می دهد: شما سینمای اکشن و ورزشی جهان را ببینید که افرادی چون بروس لی، جت لی، جکی چان، ژان کلود ون دام، سیلوستر استالونه و... باعث جذب تماشاگران مختلف به فیلم ها می شوند. من خودم با دیدن فیلم های بروس لی و جکی چان، وارد دنیای ورزش و هنرهای رزمی شدم. یادم است یواشکی و بدون اطلاع پدر و مادرم که اجازه تماشای این فیلم ها را به من نمی دادند، برای اجاره آنها به ویدئوکلوپ می رفتم! همان موقع فیلم ورزشی «یاس های وحشی» را هم در سینما دیدم که صحنه های تکواندو داشت، اما واقعا اکشن های این فیلم کجا و آن فیلم های رزمی خارجی کجا!ضرباتی که در فیلم های ایرانی زده می شود، خیلی ناقص است، اما در سینمای جهان قهرمانان واقعا اجرای تکنیک دارند و درگیری ها واقعی تر است. به نظرم اگر بتوانیم از رزمی کاران خبره ایران استفاده کنیم، می توانیم در بحث فیلم های رزمی و اکشن حرفی برای گفتن داشته باشیم.

کرمی بیان می کند: ورزشکاران ملی و قهرمانان جهان و المپیک، محبوب جامعه هستند و مردم آنها را قبول دارند، اگر حضور آنها در قالب قصه و فیلمنامه ای درست در سینما صورت بگیرد، برای تماشاگران جذابیت زیادی خواهد داشت. بویژه برای کودکان و نوجوانان که رزمی کاران و ورزشکاران را بیشتر از هنرمندان می شناسند، به دلیل این که در این برهه سنی، خیلی از بچه ها به سمت ورزش تمایل دارند تا به سمت سینما. احساسم این است که می توان از این طریق به سینما هم کمک کرد. با همین فیلم «قهرمانان کوچک» به چشم خودم دیدم که چقدر از بچه ها به سمت ورزش های رزمی بخصوص تکواندو کشیده شدند. شاید جالب است بدانید که یکی از دلایل تکواندوکار شدن من، ترس از گربه بود! (می خندد) من برای این سمت ورزش تکواندو رفتم تا از گربه نترسم! اگر ما با نوشتن فیلمنامه ها و ساخت فیلم هایی که بتواند اعتماد به نفس بچه ها را بالا ببرد و باعث ریختن ترس آنها از چیزهای مختلف شود، فرهنگسازی مهمی اتفاق می افتد و بسیار در آینده کشور تاثیرگذار خواهد بود. به نظرم برگزاری جشنواره فیلم های ورزشی می تواند تاثیرات مثبتی در این زمینه و ایجاد انگیزه در فیلمسازان داشته باشد؛ بویژه اگر این رویداد در اماکن ورزشی برگزار شود، اثرات بیشتری هم خواهد داشت.

سبد ناقص سینمایی

محمدرضا آهنج، کارگردان تلویزیون و سینما امسال با فیلم «من یک ایرانی ام» (با تهیه کنندگی احمد نجفی) در یازدهمین جشنواره فیلم های ورزشی حضور دارد؛ یک درام ورزشی که علیرضا حیدری، قهرمان پیشین کشتی جهان در آن نقش اصلی را بازی می کند. او درباره بی اعتنایی سینمای ایران به ژانر ورزشی به جام جم می گوید: چه چیز سینمای ایران درست است که توقع داشته باشیم فیلم های ورزشی خوبی هم در آن ساخته شود؟ وقتی یک سبد فرهنگی درست می کنند، باید همه نوع سینمایی در آن وجود داشته باشد. در سینمای ایران همه ناگهان به سمت ساخت فیلم های دلقک بازی و مسخره بازی و سطح پایین، حمله می کنند، دفعه دیگر همه به ساختن فیلم های سیاسی حمله می کنند، یک دفعه همه به سمت ساخت فیلم های عاشقانه هجوم می آورند! و ... در چنین وضعیت همه چیز مغفول است و سینمای ورزشی که می تواند سودآور باشد، مورد بی مهری قرار می گیرد. سینمای کودک و نوجوان و انواع دیگر سینما هم که توجه و حمایتی نصیب آنها نمی شود، جدی گرفته نمی شوند.

کارگردان آثاری چون سایه آفتاب و زخم زیتون تاکید می کند که فیلم های ورزشی ظرفیتی بالقوه برای جذب تماشاگر دارد. او ادامه می دهد: ما چند ورزش خیلی خوب مثل کشتی، ورزش های رزمی و پهلوانی داریم که می توان از زاویه های مختلف همچون حماسی، اجتماعی، سیاسی و ... به آنها نگاه کرد و هرکدام قامت و لباس خوبی برای روایت سینمایی هستند. در این زمینه الگوهای خیلی خوبی در سینمای جهان و حتی سال های دور سینمای ایران داریم که تاثیرگذار بودند.

آهنج می گوید: کمبود قهرمان، الان حلقه مفقوده سینمای ایران است، پس چرا این کمبود را از طریق سینمای ورزشی برطرف نکنیم؟ خیلی هم راحت می شود این کار را کرد، اما متاسفانه از این موضوع مهم غافل شده ایم.

کارگردان «من یک ایرانی ام» درباره این اثر سینمایی هم توضیح می دهد: این فیلم تلاشی برای رفع همان حلقه مفقوده سینمای ایران است و یک قهرمان ملی را به تصویر می کشد. مباحثی چون پهلوان پروری در ذات قصه «من یک ایرانی ام» وجود دارد و یکی از اهداف آن، معرفی یک الگوست. ضمن این که این فیلم فقط یک اثر ورزشی نیست، بلکه یک درام اجتماعی است که قد و قامتی ورزشی دارد و لباس ورزشی به تن کرده است.

غفلت سینمایی ها و ورزشی ها

شبکه ورزش در روزهای برگزاری جشنواره فیلم های ورزشی، هرشب برنامه زنده ای به نام «سینما ورزش» را روی آنتن می فرستد؛ رامین راستاد اجرای این برنامه را به عهده دارد. مدیر شبکه ورزش و رئیس یازدهمین جشنواره بین المللی فیلم های ورزشی در گفت وگو با جام جم از وضعیت نامناسب فیلم های ورزشی در سینمای ایران می گوید. احسان شیعه توضیح می دهد: به نظرم علت موضوع را در جاهای مختلفی باید بررسی کرد؛ یکی این که فیلمسازان و تهیه کنندگان سینما از حوزه ورزش غافل هستند، درحالی که صنعت سینمای جهان سال هاست به اهمیت موضوعات ورزشی در سینما پی برده و کارهای مهمی را در این حوزه انجام داده است. البته در بین آثاری که جسته گریخته طی این سال ها در حوزه ورزش تولید شده کارهای خوب و موفقی هم وجود داشته که در خاطره ها مانده، اما متاسفانه فیلمسازی ورزشی به یک جریان جدی تبدیل نشده است.

مدیر شبکه ورزش ادامه می دهد: یکی دیگر از دلایل هم کم توجهی مسئولان ورزش کشور به این حوزه است. البته منظورم این نیست که مسئولان ورزش مستقیما در زمینه فیلمسازی ورزشی ورود کنند، اما می توانند با ایجاد مشوق ها و برقراری ارتباط نزدیک تر با فیلمسازان زمینه هایی برای تولید کارهای ورزشی در سینما فراهم کنند.

شیعه در پاسخ به این پرسش که جشنواره فیلم های ورزشی چقدر می تواند برای ساخت آثار قابل توجه و جذاب در این عرصه، ایجاد انگیزه کند هم می گوید: جشنواره فیلم های ورزشی با این که یازدهمین دوره برگزاری را سپری می کند، اما هنوز جشنواره ای نوپاست. در حال حاضر مهم ترین کارکرد این جشنواره، جلب توجه فیلمسازان از یک سو و مسئولان ورزشی از طرف دیگر به مقوله فیلمسازی ورزشی است. البته این جشنواره محلی است برای جمع شدن فیلمسازان ورزشی و تماشای آثاری که در طول سال به صورت پراکنده در این حوزه تولید شده اند. قدم بعدی هم ارائه این آثار به میدانی بزرگ تر به نام جشنواره جهانی فیلم های ورزشی میلان است. درمجموع جشنواره می تواند و باید کارکردهایی مهم تر داشته باشد که از جمله آنها می توان به پشتیبانی از تولید فیلم های ورزشی اشاره کرد و ما باید در آینده به این سمت حرکت کنیم.

نقش مهم شبکه ورزش

احسان شیعه درباره این که چقدر رسانه ملی و به ویژه شبکه ورزش می تواند مروج فرهنگ ورزش در قالب هنر فیلم و سینما باشد، هم توضیح می دهد: اگر بخواهیم مقایسه ای بین عملکرد رسانه ملی در حوزه ورزش با سایر رسانه ها از جمله سینما و... داشته باشیم باید بگوییم که اکثریت مردم، رسانه ملی و شبکه ورزش را به عنوان مهم ترین مرجع ورزشی خود می شناسند. تلویزیون و رادیو در حال حاضر نقش مهمی در حوزه فرهنگ ورزش ایفا می کنند، اما واقعیت این است که ما هم به دلایلی از برخی شاخه ها غفلت کرده ایم؛ از جمله در بحث تولید فیلم های تلویزیونی، سریال و مستندهای ورزشی. هر چند کارهای باارزشی در تلویزیون انجام شده، اما به نظرم هنوز حق مطلب ادا نشده و همه ما باید تلاش کنیم در زمینه های متنوع برنامه سازی ورزشی خصوصا مستندسازی و فیلم های داستانی بیشتر کار کنیم.

loading...



دانلود نرم افزار

نیازمندی های روز ایران

پربازدیدترین اخبار

تبلیغات

دیگران چه میخوانند

گزارش ها

سازمان ثبت اسناد: اموال داخلی زنجانی شناسایی شد/ ممکن است گزارش اموال مرتبطان پرونده را هم به قاضی بدهیم

سازمان ثبت اسناد: اموال داخلی زنجانی شناسایی شد/ ممکن است گزارش اموال مرتبطان پرونده را هم به قاضی بدهیم

گزارش قطری ها از قانون شکنی امارات به  AFC !

گزارش قطری ها از قانون شکنی امارات به AFC !

قطر قانون شکنی امارات را به AFC گزارش داد / الدحیل: ناظر AFC همراه ما به امارات بیاید

قطر قانون شکنی امارات را به AFC گزارش داد / الدحیل: ناظر AFC همراه ما به امارات بیاید

گزارش تیراندازی از کالجی در واشنگتن

گزارش تیراندازی از کالجی در واشنگتن

گزارش المانیتور از چالش های روابط ایران و آذربایجان؛ از مناقشه قره‌باغ تا نفوذ اسرائیل در باکو

گزارش المانیتور از چالش های روابط ایران و آذربایجان؛ از مناقشه قره‌باغ تا نفوذ اسرائیل در باکو

گزارش میدانی از بازار ارز؛ صف‌های خرید دلار جمع شد/ نرخ‌ها پایین آمد

گزارش میدانی از بازار ارز؛ صف‌های خرید دلار جمع شد/ نرخ‌ها پایین آمد

اختتامیه هفتمین جایزه سینمایی ققنوس/گزارش تصویری

اختتامیه هفتمین جایزه سینمایی ققنوس/گزارش تصویری

گزارش الجزیره از تن دادن عربستان به جادوی «هنر هفتم» / از فتوای «تحریم سینما» تا ورود سعودی به «بازار هالیوود»

گزارش الجزیره از تن دادن عربستان به جادوی «هنر هفتم» / از فتوای «تحریم سینما» تا ورود سعودی به «بازار هالیوود»

تبلیغات

مطالب جالب از سراسر وب

آسیاتک عینک ارزان