آسیاتک

بازدید: 18

عدالتی که سینما در انتظارش بود

منبع : خبرگزاری ایکنا کد خبر: 1005269
گروه هنر: قرعه‌کشی چینش فیلم‌ها که برای اولین بار در تاریخ جشنواره فیلم فجر رخ داد، فرصتی پیش آورد تا همه آثار در شرایطی یکسان امکان دیده شده را داشته باشند.

عدالتی که سینما در انتظارش بود

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا)، سالهاست با آغاز جشنواره فیلم فجر اعتراضات فیلمسازان حاضر در جشنواره شروع می شود که چرا فیلمشان در بدترین شرایط ممکن اکران شده است. این اتفاقات همواره در تمامی دوره ها حاشیه های گسترده ای را ایجاد می کرد چون همیشه عده ای وجود داشتند که معترض باشند، حتی کارهایی که پایین ترین کیفیت را داشتند از فرصت پیش آمده استفاده می کردند تا با مظلوم نمایی برای خود اعتباری کسب کنند، به نحویکه یک فیلمساز فیلم اولی نیز به خود اجازه می داد تا به تصمیمات هیئت داوران که همگی جز بزرگان سینما بودند، معترض باشد.

گواه بارز ادعای فوق را در فیلم «ویلایی ها» می شد مشاهده کرد. این فیلم به دلیل حمایت های خاص برنامه هفت بهروز افخمی، این توهم در فیلمسازش ایجاد کرده بود که حق این شاهکار سینمایی (به باور فیلمسازش و بهروز افخمی) خورده شده است! درصورتیکه به واقع این کار با نگاه مهربانانه نهایتاً می توانست کاری متوسط نام گیرد، البته مردم در اکران عمومی این فیلم با عدم استقبال از فیلم نشان دادند، این فیلم اثری نیست که بتواند مخاطب عام را جذب خود کند، حتی در شبکه نمایش خانگی نیز این کار نتوانست به موفقیت چندانی دست پیدا کند.

در این میان کارگردانان معترض چنین فیلم هایی برای توجیه کم مخاطب بودن کارشان یا به سطح سلیقه مردم توهین می کنند یا این که عدم اکران خوب را دلیلی برای دیده نشدن کارشان ذکر می کنند، درصورتی که عمده این فیلم ها در سالن های بدون تماشاگر به نمایش در می آیند. به هر حال این شرایط نامساعد که همیشه باری به روی جشنواره می گذاشت باعث شد تا مدیران تصمیمی بگیرند که شاید در ظاهراً با اصول حرفه ای هماهنگ نباشد، اما می تواند بسیاری از اعتراض ها را از میان بردارد. این تصمیم مربوط به قرعه کشی فیلم ها در حضور اهالی سینما می شود که به نوعی فرصتی برای اعتراض های گاهاً بی مورد باقی نمی گذارد. در همین راستا برای این که از نظرات اهالی سینما بهره بریم با دو تن از تهیه کنندگان سینما به گفت و گو نشستیم تا تجزیه و تحلیل ما در این حوزه به نوعی یک سویه نباشد.

عدالتی که سینما در انتظارش بود

غلامرضا موسوی تهیه کننده سینما درباره موضوع مورد نظر اظهار کرد: من از تصمیمات مدیران جشنواره در این دوره بسیار خشنود هستم، چون به واسطه آن عدالت حاکم شده و همه فیلم ها فرصت این را پیدا می کنند تا در شرایطی مساوی به نمایش در آیند، همچنین این اقدام به نوعی تمامی پیش زمینه های را برای پارتی بازی برخی فیلم ها از بین می برد و دیگر کارگردان یا تهیه کننده ای نمی تواند ادعا کند، فیلمش قربانی کارهای دیگر شده است.

این تهیه کننده در پاسخ به این سوال که تصمیم گیری جدید یک ضعف نیز دارد آن هم این که ممکن است چند فیلم خوب در یک روز به نمایش درآید و چند فیلم کم مخاطب تر در روزهای دیگر، بنابراین آیا این مسئله از جذابیت برخی روزهای جشنواره نمی کاهد؟ تصریح کرد: قبول دارم ممکن است مراسم قرعه کشی به نوعی چنین آسیب هایی به همراه داشته باشد، اما این ضعف قادر نیست، نقاط قوت این طرح را از بین برد، چون در نهایت هر تصمیم گیری علاوه بر نقطه مثبت ممکن است نکته منفی نیز داشته باشد، اما مهم این است که بدانیم موضوعات مثبت تا چه حد پرنگ تر از آیتم های منفی هستند.

وی در جواب به سوالی دیگر مبنی بر اینکه تصمیم گیری جدید آیا به روی اکران فیلم های ارزشی نیز تاثیر گذاری مثبت دارد؟ گفت: اتفاقاً بسیاری از اعتراض ها پیرامون اکران نامناسب فیلم ها در جشنواره، بیشتر معطوف به این فیلم ها بود، چون صاحبان فیلم های دینی و دفاع مقدسی همیشه معترض بودند کارشان در بدترین زمان ممکن روی پرده می رود، ولی با سیاست گذاری جدید دیگر فرصت برای چنین اعتراض هایی باقی نمی ماند.

این تهیه کننده درباره دولتی بودن جشنواره تاکید کرد: آرمانی ترین شکلی که برای یک جشنواره می توان متصور بود این است که جشنواره از حالت دولتی بودن خارج شود و شکلی خصوصی به خود گیرد، البته این خواسته در شرایط فعلی همانند یک آرمان است که نمی توان به داشتن آن امیدوار بود، چون هیچ بخش خصوصی در شرایط فعلی قادر نیست از عهده هزینه های جشنواره فجر در چنین مقیاسی برآید.

حبیب اسماعیلی؛ تهیه کننده، پخش کننده و بازیگر سینما نیز درباره موضوع مطروحه چنین اظهار نظر کرد: پرواضح است که بزرگترین امتیاز طرح مورد نظر این است که فرصت اعتراض را از برخی معترضان می گیرد، چون در شرایطی که شرایط اکران برای تمامی فیلم ها به شکلی یکسان فراهم باشد، دیگر فرد یا گروهی نمی تواند به نحوه چینش فیلم های سینمایی معترض باشد.

عدالتی که سینما در انتظارش بود

وی درباره تعداد کارها نیز تصریح کرد: نکته مثبت دیگری که درباره سیاست گذاری اخیر جشنواره می توان نام برد به تعداد فیلم ها بر می گردد که به 22 فیلم سینمایی و یک اثر انیمیشن منحصر شده است. این تعداد اجازه می دهد تا کارها به شکل مطلوب تری به نمایش در آید، زیرا در سال های قبل این تصور وجود داشت که جشنواره حتماً باید به صورت نمایشگاه برگزار شود و تمام کارهای ممکن در آن به نمایش درآید! من این نگاه را حرفه ای نمی دانم، چون سیاست هیچ جشنواره ای چنین نیست، بلکه نمایش بهترین کارها رسالت اصلی فستیوال های سینمایی است.

اسماعیلی ادامه داد: موضوع دیگری که در این دوره لحاظ شده به نحوه انتخاب آثار بر می گردد، یعنی با انتخاب فیلم های گیشه به بهانه جذب مخاطب، فرصت دیده شدن از کارهای برتر به لحاظ کیفی، گرفته نمی شود. دلیلم نیز برای این ادعا این است که سینما رسالتش چیز دیگری است که با سینمای گیشه همخوان نیست. این اصل نیز تنها منوط به سینمای داخل نمی شود، بلکه در سینمای جهان نیز چنین اصولی رعایت می شود.

در انتهای این گزارش باید تأکید کرد که دیگر اهالی سینما نیز آن گونه که در مصاحبه های خود اظهارنظر کرده اند از سیاست های جشنواره اظهار رضایت کرده اند، برای همین امید می رود که اتفاقات خوبی در جشنواره این دوره رخ دهد، البته این خوش بینی به نتایج سیمرغ مربوط نمی شود، چون هر انتخابی که نیز صورت گیرد درنهایت عده ای به آن معترض خواهند بود، اما شکل حرفه ای جشنواره انتظار می رود ما را به برگزاری خوب این رویداد امیدوار کند.

 

داود کنشلو


loading...
دانلود نرم افزار

گزارش ها

تبلیغات

آسیاتک حمایت